Oplysningspligt – Kunder

Vedr. behandling af dine oplysninger i forbindelse med kundeforholdet med Lund Junget ApS

Lund Junget ApS har registreret personoplysninger om dig, hvis

  • du er kunde hos os eller
  • du er tilknyttet en virksomhed, der er kunde hos Lund Junget ApS

I denne sammenhæng skal vi efter persondatalovgivningen give dig en række oplysninger om, hvordan vi behandler dine oplysninger.

Såfremt du er kontaktperson hos en kunde opfordres du til at dele denne skrivelse med andre kontaktpersoner hos kunden, du ved allerede har eller vil få kontakt med Lund Junget ApS Lund Junget ApS er dataansvarlig for behandlingen af dine oplysninger. Lund Junget ApS kan kontaktes via info@lundjunget.dk eller på tlf. 66 11 03 03.

Hvilke oplysninger behandles der?

Vi behandler ikke følsomme oplysninger om dig, men kun almindelige. Dette indebærer som kunde stamdata som navn, adresse, telefonnummer, e-mailadresse, men også betalingsoplysninger og købshistorik. Som kontaktperson hos en kunde har vi stamdata om dig, så som navn, telefonnummer, e-
mailadresse og stillingsbetegnelse.

Hvad er formålet med behandlingen af oplysningerne?

Der er forskellige formål med behandlingen af oplysningerne om dig:

  • at administrere kundeforholdet og opfylde vores kontraktmæssige forpligtelser over for dig, så længe du er kunde, herunder opbevare oplysninger om dig og/eller en person tilknyttet en virksomhed, der er kunde
  • at leve op til relevant lovgivning på området, herunder bogføringsloven
  • at opbevare oplysninger om dig i en periode efter kundeforholdets afslutning i dokumentationsøjemed

Hvad er det retlige grundlag for behandlingen af oplysningerne?

Som udgangspunkt er det ulovligt at behandle personoplysninger, medmindre man har et retligt grundlag for behandlingen.

Hos Lund Junget ApS benytter vi følgende retlige grundlag, alt efter om du er kunde eller kontaktperson hos en kunde:

Hvis du er kunde:

Retsgrundlaget for behandlingen er primært aftalen mellem dig og Lund Junget ApS om køb af Lund Junget ApS’s ydelser, hvilket naturligt indebærer behandling af oplysninger om dig, jf. persondataforordningens art. 6, stk. 1, litra b.

Det retlige grundlag kan dog også være, at behandlingen følger af lov, jf. persondataforordningens art. 6, stk. 1, litra c. Lund Junget ApS er eksempelvis forpligtet efter bogføringsloven til at opbevare regnskabsmateriale i op til 5 år + indeværende år.

Desuden kan det retlige grundlag være Lund Junget ApS’s legitime interesse i at foretage en bestemt behandling, jf. persondataforordningens art. 6, stk. 1, litra f. Dette kan være tilfældet ved tvangsinddrivelse af et skyldigt beløb hos en kunde, eller ved opbevaring af oplysningerne i dokumentationsøjemed.

Hvis du er en kontaktperson hos en kunde:

Såfremt du ikke er kunde, men en person tilknyttet en virksomhed, der er kunde, er retsgrundlaget for behandlingen Lund Junget ApS’s legitime interesse i at varetage et kundekartotek, hvor der fremgår oplysninger om virksomhedens kontaktperson, så det er muligt at varetage kundeforholdet, jf. persondataforordningens art. 6, stk. 1, litra f.

Det retlige grundlag kan dog også være, at behandlingen følger af lov, jf. persondataforordningens art. 6, stk. 1, litra c. Lund Junget ApS er eksempelvis forpligtet efter bogføringsloven til at opbevare regnskabsmateriale i op til 5 år + indeværende år.

Hvornår bliver oplysningerne slettet?

Alle oplysningerne vil som udgangspunkt være slettet senest 15 år efter udløbet af det år, hvor sagen blev afsluttet. I særlige tilfælde, hvor der er fare for en retlig konflikt med en kunde eller en person tilknyttet en virksomhed, der er kunde, kan alle oplysningerne blive opbevaret i dokumentationsøjemed, indtil kravet er forældet eller endeligt afvist af en retsinstans.

Hvem bliver oplysningerne delt med?

Alt afhængigt af opgavens størrelse, udbudsform og kompleksitet løses opgaverne jævnligt i samarbejde med samarbejdspartnere, herunder entreprenører, ingeniører mv. Efter omstændighederne kan oplysningerne desuden, særligt i tilfælde af en retlig konflikt, deles med advokater, revisorer, domstolene, offentlige myndigheder og forsikringsselskaber.

Dine rettigheder

Efter reglerne i persondataforordningen har man som registreret følgende rettigheder over for Lund Junget ApS:

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder skal du kontakte os.

Ret til at se oplysninger (indsigtsret)

Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger.

Ret til berigtigelse (rettelse)

Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.

Ret til sletning

I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer.

Ret til begrænsning af behandling

Du har visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.

Ret til indsigelse

Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger. Du kan også gøre indsigelse mod behandling af dine oplysninger til direkte markedsføring.

Ret til at transmittere oplysninger (dataportabilitet)

Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format samt at få overført disse personoplysninger fra én dataansvarlig til en anden uden hindring.

Såfremt du mener, behandlingen er i strid med reglerne i persondatalovgivningen, kan du indgive klage hos os. Hvis du er uenig i vores vurdering af sagen, kan du klage til Datatilsynet. Datatilsynet kan kontaktes på dt@remove-this.datatilsynet.dk eller på tlf. 33 19 32 00. Se desuden Datatilsynets
hjemmeside på datatilsynet.dk, hvor du kan finde yderligere information om dine rettigheder som registreret.